آموزشی

در زمان آتش سوزی

باید خودرو را خاموش کرده و ترمز دستی خودرو محکم کشیده شده باشد و در صورت دنده اتوماتیک بودن خودرو، دنده آن در وضعیت park قرار داشته باشد.

درِ صندوق عقب خودرو یا محل استقرار سیلندر، باید به نحوی باز شود که اپراتور جایگاه سوخت بتواند سیلندر خودرو را پیش از آغاز سوختگیری، به صورت ظاهری بازدید کند.

اپراتورهای آموزش دیده باید مسئول سوختگیری و نصب و جدا کردن نازل سوختگیری به خودرو باشند، بنابراین، به هیچ وجه عملیات سوختگیری نباید به تنهایی انجام شود. همچنین باید به تصاویر، تابلوها و نکات ایمنی که در محوطه جایگاه نصب شده توجه کرد. از جمله این که سیگار کشیدن و استفاده از تلفن همراه در جایگاه گاز اکیدا ممنوع است.

خودروهای دوگانه سوز مطابق دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو، باید به صورت سالیانه بازدید شده و سیلندر خودرو نیز توسط مراکز مجاز، آزمون شود. جهت انجام امور مربوط به سیستم گازسوز خودرو، باید حتما به مراکز مجاز مراجعه کرد؛ زیرا، داشتن برچسب معتبر سوختگیری برای استفاده از گاز طبیعی در جایگاه‌ها الزامی است.

همچنین باید توجه داشت که هرگونه برشکاری، جوشکاری یا تعمیر مخزن، بلافاصله در اولین سوختگیری باعث انفجار مخزن خواهد شد!

ال پی جی خطرناک تر است یا سی ان جی؟

مصرف گاز مایع یا LPG در ایران، همواره با مناقشاتی همراه بوده است. به دلیل صرفه اقتصادی نسبت به بنزین، مردم آن را در خودروها استفاده می‌کنند که این مسئله، باعث کمبود گاز مایع در روستاها شده است و به همین دلیل، مسئولان بسیاری بیان کرده اند که LPG، یک سوخت بسیار خطرناک، غیرایمن و با آلایندگی زیاد زیست محیطی است.

این در حالی است که برخی از کارشناسان عقیده دارند، ادعای مسئولان صحت ندارد و دلیل آن‌ها نیز، این است که امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از جمله ترکیه، کره جنوبی، روسیه، ایتالیا، لهستان، انگلیس و آمریکا از این سوخت به عنوان سوخت خودرو به جای بنزین و گازوئیل استفاده می‌شود که به آن اتوگاز نیز می‌گویند.

این کارشناسان همواره اعلام کرده اند که دلیل انفجار خودروهای استفاده کننده از LPG این است که تاکنون استفاده از این سوخت در خودروها به رسمیت شناخته نشده و مراکز مجازی برای دوگانه سوز کردن خودروها با آن جود ندارد. یعنی اگر استانداردهای مربوط به مخزن و سوختگیری آن برای LPG نیز مانند CNG رعایت شود، خطر انفجار خودروهای استفاده کننده از آن، کاهش می‌یابد.

گفتنی است؛ تنوع بخشی به سبد سوخت کشور می‌تواند به مسئله ناکافی بودن ظرفیت پالایشی تولید بنزین کمک کند. این تنوع بخشی و بهره‌گیری از گاز مایع برای خودروها در قانون بودجه امسال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، اما باید توجه شود که استفاده از CNG و LPG به عنوان سوخت جایگزین بنزین و گازوئیل، باید حتما تحت رعایت استانداردهای ایمنی انجام شود تا شاهد وقوع حوادث و انفجارهای دلخراش برای خودروهای استفاده کننده از آن‌ها به ویژه در جایگاه‌های سوخت نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *